Boka uteträning.

Vanliga frågor & svar

Fråga: Hur vältränad behöver man vara för att kunna vara med på crossnature-passet?

Kan alla vara med eller behövs en bra kondition för att få ut något av passet? Hur ser upplägget ut, mycket löpning?

Svar

Vi springer totalt max ca 4 km på ett pass, uppdelat i flera omgångar. För att hänga med på passet är det bra om du har joggat något tidigare och orkar jogga några kilometer.

Det är inget krav att vara van att jogga långa sträckor. Passet är utformat så att det ska passa både de som är vana att träna väldigt mycket och vill ha en riktigt tuff utmaning och de som inte har samma träningsvana. Alla övningar går att göra lättare eller hårdare och vi visar båda alternativen. Vi peppar alla att kämpa lite extra utifrån sin egen nivå för att det ska vara givande oavsett grundnivå.

Upplägget på ett pass är en blandning mellan löpning och styrketräning. Ett exempel:

  • Uppvärmning (jogging med uppvärmningsövningar ca 1 km)
  • Pulshöjande aktivitet, t ex övningar i backe.
  • Styrkedel, t ex mag- och ryggstyrka genom parövningar.
  • Pulshöjande aktivitet, t ex intervallträning i övning där det är individuellt hur snabbt man springer och övningen kan anpassas efter varje persons snabbhet.
  • Styrkedel, t ex arm- och benstyrka genom par- och singelövningar med egna kroppsvikten och naturen som hjälp.
  • Avslutande pulshöjande aktivitet, någon gruppövning för att höja pulsen en sista gång i slutet på passet.
  • Nedvarvning, lätt jogg.
  • Stretchning och avslappning.

Det är en mycket härlig träning som ger både styrka, kondition, frisk luft och mycket skoj!

Fråga: Vilken utrustning krävs för att delta på ett uteträningspass?

Svar:

Den utrustning som krävs är träningskläder anpassade efter vädret (helst lång ärm och långbent), handskar, pannlampa vid träning i mörker, vattenflaska och gärna en frukt att ta efter passet. Vi har med oss liggunderlag.

Nyheter